Primary links

MENU

Filter op

Vernieuwde rijopleiding: leerdoelen in de praktijk - punten 2 en 3

Een veiliger verkeer begint bij veilige verkeersgebruikers. Elk onderzoek bevestigt dat menselijke factoren de grootste doders in het verkeer zijn. Dit kan en moet veranderen. Daarom hervormt Vlaanderen de rijopleiding om zo beginnende chauffeurs meer kennis en kunde mee te geven. Hiervoor werd een curriculum voor de rijopleiding opgesteld. Het is een oplijsting van essentiële kennis, vaardigheden en gedragsaspecten die een leerling tijdens de praktijkopleiding moet verwerven om een goede en veilige bestuurder te worden en te blijven.

Speciaal voor de rijlesgevers hebben Federdrive, MOW en de VSV het curriculum verder uitgewerkt in een handboek, op maat van de rijlesgevers. Het curriculum wordt zo toepasbaar tijdens de praktijklessen. Het is een duidelijke basis voor elke rijschool en elke lesgever, met respect voor ieders eigenheid. In deze opleiding maakt u uitgebreid kennis met het handboek en natuurlijk krijgt u een exemplaar mee naar huis.

Leerdoelstelling

U leert de verschillende leerdoelen kennen. We bekijken wat de leerling precies moet kunnen en hoe je het best kan aanleren met praktische oefeningen en vragen die je aan de leerling kan stellen. We bekijken hoe de leerdoelen gecombineerd kunnen worden tot een les op maat van je leerling en hoe de handige schema’s en foto’s in het handboek gebruikt kunnen worden tijdens de praktijkles.

Programma

  • Kennismaking met de leerdoelen en het curriculum: Welke leerdoelen zijn er, waar gaat het precies over en in welke niveau’s kunnen ze opgedeeld worden.
  • Toepassing van de individuele leerdoelen: uit welke subdoelen bestaat een leerdoel, met welke praktijkoefeningen kan je het leerdoel aanleren en met welke vragen kan je de leerling laten nadenken over het leerdoel.
  • De leerdoelen en de GDE-matrix: hoe zijn de leerdoelen gelinkt aan de GDE-matrix?
  • Leerdoelen combineren tot een les op maat van je leerling: iedere leerling en iedere les is anders, door soepel om te springen met de leerdoelen maak je een les op maat van je leerling.
  • De leerdoelen in de hervormde rijopleiding en op het examen.

Uren

  • 08.30    Kennismaking met de leerdoelen en het curriculum en de toepassing van de individuele leerdoelen.
  • 10.30    Pauze
  • 10.45    De leerdoelen en de GDE-matrix.
  • 12.30    Pauze
  • 13.30    Leerdoelen combineren tot een les op maat van je leerling.
  • 14.45    Pauze
  • 15.00    De leerdoelen in de hervormde rijopleiding en op het examen.
  • 16.15    Einde

Dagvoorzitter

Karin Verleysen is houder van directie- en instructietoelating brevet I, II, III en V. Naast het verzorgen van rij-opleidingen staat Rij-Huis al jarenlang garant voor het geven van diverse bijscholingen.

Doelgroep

Omdat we verder bouwen op de kennis uit de brevettenexamens is de cursus specifiek gericht naar gebrevetteerde rijlesgevers en examinatoren.

Organisatie

Een aanvraag tot goedkeuring als bijscholing is ingediend bij de Vlaamse overheid.

Cevora

Deze opleiding kwam tot stand in samenwerking met Cevora. Deelnemers die lid zijn van PC200, kunnen via Cevora gratis deelnemen aan de opleiding. Hiervoor moet u zich inschrijven via deze link. Opgelet! Het aantal deelnemers via Cevora is beperkt tot vijftien.

Meer info

Wouter De Clercq

Projectverantwoordelijke team Rijopleiding

015 44 32 65

Wouter.declercq@vsv.be

Datum en locatie

Prijs

75,00 euro
Gratis