Blikvangers op de VSV-stand zijn twee oldtimers, een authentieke Ford Thunderbird uit 1960 en een Harley Davidson Electra-Glide motorfiets uit 1976, samen met een speciale flitspaal die de VSV liet bouwen in het kader van de Beloofd!-campagnes. In tegenstelling tot een klassieke flitspaal is het toestel niet bedoeld om snelheidsduivels te betrappen, maar om bestuurders te belonen die beloven zich aan de snelheidsregels te houden. Als je belooft om niet meer te snel te rijden en vervolgens voor de Beloofd!-flitspaal plaatsneemt, word je “voor de laatste keer geflitst”. Als herinnering aan je belofte krijg je een persoonlijke Beloofd!-fotokaart mee naar huis, die je ook digitaal kan delen met vrienden en familie.

Uit eerder onderzoek van de VSV bleek al dat te snel rijden in Vlaanderen over het algemeen als een probleem wordt ervaren. Zo vindt meer dan drie kwart van de Vlaamse weggebruikers (77%) dat je door te snel te rijden vooral je eigen leven en dat van anderen op het spel zet, en zeggen 6 op de 10 bestuurders (61%) dat hun vrienden en familie te snel rijden afkeuren. De Beloofd!-flitsactie op het Autosalon wil die boodschap benadrukken en zo de sociale norm versterken.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts: “Te snel rijden, we doen het allemaal wel eens. Nochtans kost overdreven of onaangepaste snelheid in Vlaanderen jaarlijks meer dan 80 mensen het leven en zorgt het wekelijks voor tientallen gewonden. Met de Beloofd!-flitspaal nodigen we mensen uit om op een ludieke manier duidelijk te maken dat te snel rijden voor hen verleden tijd is. Zo stimuleren we anderen om hun gedrag aan te passen. Met één doelstelling: minder slachtoffers in het verkeer.”

Ook voor motorrijders

De VSV-stand is er niet alleen voor autoliefhebbers. Ook motorrijders kunnen er terecht, onder meer voor informatie over de Ready to Ride-opleidingen. Deze motortrainingen staan volledig in het teken van veilig rijden op de openbare weg. Verder nodigt de VSV alle motorrijders uit om samen met heel wat partnerorganisaties het motorseizoen af te trappen tijdens de Dag van de Motorrijder op zondag 31 maart.

Tot slot maakt de VSV van haar aanwezigheid op het Autosalon ook gebruik om nieuwe vrijwilligers te werven onder het motto “Een uur van jouw tijd kan een leven redden”.

Praktisch

De Brussels Motor Show is van zaterdag 19 tot en met zondag 27 januari elke dag toegankelijk van 10.30 tot 19.00 uur. Op vrijdag 18 januari is er een avant-première vanaf 13.00 uur. Ook zijn er twee nocturnes tot 22.00 uur voorzien op maandag 21 en vrijdag 25 januari. Tickets zijn te verkrijgen via www.autosalon.be. De VSV is te vinden in de patio op stand P 07.