Afleiding door smartphonegebruik achter het stuur blijft nog steeds een probleem, zo blijkt uit nieuwe cijfers die de VSV vandaag bekendmaakt:

  • Meer dan 6 op de 10 automobilisten (63%) geven toe wel eens handsfree te bellen tijdens het rijden.
  • Iets minder dan de helft (48%) leest wel eens berichten, 4 op de 10 (40%) sturen ook berichten.

Tegelijkertijd wil een grote meerderheid van de Vlamingen het eigen gsm-gebruik in de auto beperken:

  • 92% vindt het lezen van berichten tijdens het rijden onaanvaardbaar, 94% is gekant tegen het versturen van berichten.
  • 79% van de bestuurders die soms de gsm of smartphone gebruiken in de auto, zouden dat minder willen doen. Toch geeft meer dan 1 op de 3 toe dit moeilijk te vinden (35%), bijvoorbeeld omdat ze de smartphone als gps gebruiken. In “automodus” gaan is daarvoor de ideale oplossing.

Automodus, de oplossing om afleiding te vermijden

“Automodus” staat voor de bewuste keuze om afleiding in het verkeer te vermijden door je smartphone buiten handbereik te leggen, op “niet storen” of stil te zetten. Al naar gelang de situatie is er voor iedereen een modus die past:

  • Buiten handbereik: bijvoorbeeld in het handschoenkastje of in je handtas.
  • Op “niet storen”: de “niet storen”-functie houdt binnenkomende berichten en oproepen tegen. Je kunt ervoor kiezen om oproepen van favorieten toch door te laten komen en functies als GPS en muziek nog te blijven gebruiken.
  • Op stil: zo word je niet afgeleid door binnenkomende meldingen. Je GPS en muziek kun je blijven gebruiken.

Het onderzoek van de VSV geeft aan dat de bereidheid om in automodus te gaan, is toegenomen in vergelijking met vorig jaar: 59% van de Vlaamse automobilisten is bereid om de gsm op stil te zetten (voorheen was dit 52%), 55% is bereid om de gsm buiten handbereik te leggen (voorheen 50%), en 48% is bereid om een instelling of app te activeren die binnenkomende oproepen of berichten blokkeert (voorheen 35%). De grote meerderheid van de Vlaamse automobilisten (83%) vindt het overigens heel normaal om even niet bereikbaar te zijn als je met de wagen rijdt, en 78% is ervan overtuigd dat in “automodus” gaan een aanrijding kan voorkomen.

Deze cijfers tonen aan dat verstandig omgaan met de smartphone achter het stuur best mogelijk is. Door bepaalde functies van de smartphone uit te schakelen of hem uit het zicht of buiten handbereik te leggen, kun je verhinderen dat je tijdens het rijden wordt afgeleid. Kies dus voor een slimme oplossing en ga in automodus voor je vertrekt”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts.

Nieuwe campagne: wees zo smart als je phone

Van 5 augustus tot 1 september voert de VSV een nieuwe campagne die bestuurders aanspoort om in automodus te gaan wanneer ze in de wagen zitten. De campagne loopt in samenwerking met alle telecomoperatoren in Vlaanderen: Base, Mobile Vikings, Orange, Proximus, Scarlet en Telenet. De bedoeling is om alle Vlamingen vertrouwd te maken met het begrip automodus en hen te overtuigen dit toe te passen. Daarvoor worden zes verschillende affiches ingezet, met een boodschap die telkens afgestemd is op de huisstijl van één van de zes deelnemende operatoren.

De campagne wordt ondersteund door drie radiospots, telkens toegespitst op één van de drie manieren om in automodus te gaan. Verder zijn er advertenties op sociale media die doorverwijzen naar www.beloofd.be. Daar krijg je tips om de automodus te kiezen die het beste bij jou past, en kun je vervolgens de belofte maken om je smartphonegebruik achter het stuur te beperken. Tot slot is er een online video waarin de CEO’s van de zes telecomoperatoren oproepen om in automodus te gaan. De operatoren verspreiden de automodus-boodschap verder via hun eigen specifieke kanalen.

Meer informatie: www.beloofd.be en www.veiligverkeer.be.  Al het beeldmateriaal en informatie per telecomoperator kun je ook hier terugvinden.

Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Meer informatie