Als motorrijder je snelheid aanpassen, een goede kijktechniek en defensief rijden zijn een must om ongevallen te vermijden. Bij het begin van de lente je vaardigheden opfrissen is dus een goed idee.

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters

Op zondag 27 maart zijn er tal van activiteiten voor motorrijders op 16 locaties verspreid over heel Vlaanderen: Alken, Antwerpen, Asse, Borgloon, Brasschaat, Brugge (2 locaties), Gullegem, Hasselt, Hulshout, Ieper, Maasmechelen, Pelt, Roeselare, Rotselaar en Sint-Niklaas. Zowel beginnende als meer ervaren motorrijders kunnen er doorlopend terecht voor een kosteloze technische check-up van hun machine, oefeningen op een behendigheidsparcours, veiligheidsadvies en informatie over opleidingen. Op het parcours komen onder meer slalom rijden, traag rijden, korte bochten, keren en het correct uitvoeren van een precisiestop aan bod, inclusief tips van professionele motorinstructeurs. 

 

Kwetsbaarheid blijkt uit ongevallencijfers

Volgens de eerste, voorlopige cijfers van de politie werden vorig jaar in Vlaanderen (1).138 letselongevallen met motorrijders geregistreerd, goed voor 5,4% van alle letselongevallen. Daarbij kwamen 30 motorrijders om het leven en raakten er 1.092 gewond.1 Motorrijders maken daarmee 4,3% van alle gewonden en 10,3% van alle verkeersdoden in 2021 uit. Motorrijders zijn dus duidelijk oververtegenwoordigd in de ongevallencijfers. Dat is met name te wijten aan het feit dat ze geen beschermend koetswerk om zich heen hebben, terwijl ze toch hoge snelheden kunnen halen. Door hun smalle profiel worden ze bovendien vaak minder goed opgemerkt door andere weggebruikers.

 

Een verdere analyse van de ongevallencijfers door het Departement Mobiliteit en Openbare Werken toont aan dat het aantal ernstige verkeersslachtoffers onder motorrijders op de langere termijn afneemt. Aangezien echter ook het geheel van de doden en zwaargewonden in het verkeer daalt, leidt deze evolutie niet tot een afname van het aandeel van de dode en zwaargewonde motorrijders in het totaal aantal doden en zwaargewonden. Sinds 2005 is er zelfs sprake van een lichte stijging (van 10,4% in 2005 naar 11,4% in 2020) (2). 

 

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters: “Motorrijders zijn bijzonder kwetsbaar in het verkeer. Bromfietsers en motorrijders hebben het hoogste overlijdensrisico op de weg. Ongeveer 1 op de 6 verkeersdoden (15,9%) is een gemotoriseerde tweewieler, meestal een motorrijder. Per afgelegde kilometer loop je als motorrijder bijna 25 keer meer risico om bij een ongeval te overlijden dan een gemiddelde autobestuurder. De preventie van ongevallen met gemotoriseerde tweewielers is daarom een van de negen prioritaire actiepunten in het Verkeersveiligheidsplan Vlaanderen. Met een verruimd aanbod aan opleidingen, trainingen en sensibiliseringsacties verbeteren we de vaardigheden en risicoperceptie van motorrijders. Als motorrijder je snelheid aanpassen, een goede kijktechniek en defensief rijden zijn immers een must om ongevallen te vermijden. Bij het begin van de lente je vaardigheden opfrissen is dus een goed idee. Met de Dag van de Motorrijder bieden we kosteloze screenings, advies over opleidingen én kosteloos technisch nazicht op 16 locaties verspreid over heel Vlaanderen”.

 

Vijf essentiële veiligheidstips voor motorrijders

1.      Zorg dat je zichtbaar bent

Andere weggebruikers merken motorrijders vaak te laat of helemaal niet op. Hou daar rekening mee, en verwacht het onverwachte. Je moet altijd je dimlicht en achterlicht aan hebben, ook overdag. Een helm  en motorkledij in heldere of felle kleuren zijn sterk aan te raden, net als reflecterend materiaal (een fluohesje of vest waarin reflecterende elementen verwerkt zitten). Maar denk eraan: zelfs mét die accessoires heb je nooit de volledige garantie dat anderen je zien!

 

2.      Kies de juiste plaats op de weg

Als motorrijder rij je op 2/3 van de breedte van je rijstrook. Zo heb je een beter zicht op het verkeer en ben je zichtbaar voor andere weggebruikers. In heel wat verkeerssituaties is het echter veiliger om af te wijken van deze positie. Door een correcte positie te kiezen kan je heel wat mogelijke risico’s sneller opmerken of vermijden.  Op de Dag van de Motorrijder krijg je hierover praktische tips.  

 

3.      Oogcontact is geen garantie

Vermijd een vuil en bekrast vizier want die belemmeren je zicht, zeker wanneer de zon erop schijnt. Kan je je eigen schaduw zien tijdens het rijden? Besef dan dat een weggebruiker die uit een zijstraat komt en jouw richting uitkijkt, tegen de zon in kijkt. Je hebt dan zelf wel een goed zicht, maar anderen zien je niet of schatten je snelheid verkeerd in. Oogcontact is geen garantie dat je elkaar ook daadwerkelijk hebt gezien. Wees daarom dubbel voorzichtig en pas steeds je snelheid aan.

 

4.      Hou je aan de snelheidsbeperkingen

Hoe sneller je rijdt, hoe moeilijker andere verkeersdeelnemers je vanop afstand kunnen opmerken. Hou je aan de snelheidsbeperkingen en pas je snelheid altijd aan aan de omstandigheden (verkeerssituatie, zichtbaarheid, weer, staat van de weg, aanwezigheid van andere weggebruikers,…). Trek niet te snel op, want dat kan andere weggebruikers verrassen.

 

5.      Anticipeer

Defensief rijden maakt je minder kwetsbaar. Anticipeer op het gedrag van andere weggebruikers en blijf altijd alert zodat je kunt vertragen en zo nodig stoppen als er iets onverwachts gebeurt.

 

Meer veiligheidstips voor motorrijders en automobilisten vind je op www.veiligverkeer.be/themas/motors 

 

Praktisch

De Dag van de Motorrijder loopt op zondag 27 maart van 9.00 uur tot 17.00 uur. Deelnemen is volledig kosteloos. Het volledige programma, de exacte locaties en alle verdere praktische informatie vind je op www.dagvandemotorrijder.be 

(1)     Ongevallendata 2021: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

(2)     Bron: Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Jaarrapport Verkeersveiligheid 2020. Ongevallendata: FOD Economie, AD Statistiek. Gegevensverwerking: Vlaamse overheid, Departement MOW.