Uit de ongevallenstatistieken blijkt dat letselongevallen zowel bij voetgangers als bij fietsers duidelijk onderhevig zijn aan seizoenschommelingen. Vanaf de herfst verhoogt het aantal ongevallen met kwetsbare weggebruikers in de ochtend- en avondspits. De stijging is te verklaren door de korter wordende dagen in deze periode, waardoor voetgangers en fietsers vaker bij schemerlicht of in het donker op pad zijn, en dit in combinatie met erg druk autoverkeer. De verminderde zichtbaarheid vergroot het risico dat kwetsbare weggebruikers worden aangereden. Dit patroon zien we ook bij ongevallen met jongere voetgangers en fietsers (van 10 tot 18 jaar).

Aantal gewonde en omgekomen fietsers en voetgangers van 10 tot en met 18 jaar in 2018 volgens maand van het jaar en uur van de dag (Bron: FOD Economie AD Statistiek, Infografie: aVHV)

Reflecterende accessoires en fluokleuren kunnen er voor zorgen dat voetgangers en fietsers meer opvallen en beter zichtbaar zijn vanop grote afstand, zodat automobilisten hun snelheid kunnen aanpassen en ongevallen kunnen vermijden.

Reflecterend materiaal zorgt ervoor dat je in het donker tot op 150 meter ver zichtbaar bent in de koplampen van aankomende auto’s. Met donkere kleren ben je pas zichtbaar vanop 20 meter. Een automobilist die 50 km/u rijdt, heeft 26 meter nodig om tot stilstand te komen en kan dus nooit tijdig stoppen als een voetganger in donkere kleren de weg oversteekt. Voor fietsers zijn goede fietsverlichting en de wettelijk verplichte reflectoren uiteraard van primordiaal belang om goed zichtbaar te zijn, maar reflecterende accessoires zijn een nuttige aanvulling om de zichtbaarheid nog verder te verhogen.

Fluokleuren zorgen er voornamelijk overdag en in het schemerduister voor dat je als voetganger of fietser meer in het oog springt.

Flashion Designers maakt zichtbaarheid cool

Jongeren en kinderen zijn er doorgaans moeilijker van te overtuigen dat een goede zichtbaarheid van belang is voor hun veiligheid in het verkeer, terwijl net zij vaak te voet of per fiets de weg op gaan. Daarom start de VSV in samenwerking met kledingketen JBC en schoenenwinkel Torfs onder de noemer “Flashion Designers” een ontwerpwedstrijd waarbij zij zelf zichtbaarheidsverhogende kledij kunnen uitdenken. De wedstrijd is bedoeld voor jongeren tot 18 jaar, de groep die zich vaker zelfstandig verplaatst en daarbij ook langere afstanden aflegt.

Dit samenwerkingsproject voor meer verkeersveiligheid komt er op expliciete vraag van uittredend Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts: “Flashion Designers maakt zichtbaarheid cool voor jongeren. Door hen te betrekken bij het creatieve proces, laten we hen ook nadenken over het belang van gezien worden in het verkeer. Hoe meer voetgangers en fietsers in het oog springen, hoe beter!”

Bart Claes, CEO JBC: "Bij JBC dragen we veiligheid hoog in het vaandel. Bij de start van het nieuwe schooljaar lanceerden we dit jaar al een veiligheidscollectie met onder andere fluohesjes. Het verschil tussen deze collectie en de collectie die gecreëerd zal worden samen met de Flashion Designers is dat de jongeren hun eigen inbreng kunnen geven en hun eigen visie erin kunnen verwerken. In het verleden hebben we al meermaals ingezet op co-creatie met jongeren. We kijken er dan ook naar uit om samen met de jongeren aan de slag te gaan voor een nieuwe veiligheidscollectie die ook zij cool vinden om te dragen."

Wouter Torfs, CEO Torfs: “Ook wij als bedrijf vinden zichtbaarheid in het verkeer belangrijk. Jongeren de opportuniteit geven hun ideale zichtbare kledingstuk te ontwerpen is een heel mooi initiatief waar wij als Torfs graag aan meewerken. We zijn heel benieuwd naar alle inzendingen en het uiteindelijke resultaat!”

Online deelnemen kan tot en met zondag 3 november, door een of meerdere ideeën in te sturen via de wedstrijdsite www.flashiondesigners.be. Het kan daarbij gaan om een digitaal ontwerp, een scan van een schets, een foto of video van een echt ontwerp, een filmpje met uitleg over ontwerpplannen… Vervolgens worden de beste ontwerpen geselecteerd, waarna de inzenders samen met de ontwerpers van JBC en Torfs aan de slag gaan om hun idee verder uit te werken. De kledingstukken, rugzakken, schoenen en accessoires die zo tot stand komen, gaan vervolgens in productie en liggen vanaf september 2020 in de winkelrekken.

Meer informatie: www.flashiondesigners.be