"Vorig jaar lieten 33 motorrijders het leven op Vlaamse wegen, dat is onevenredig veel als je rekening houdt met het beperkte aantal kilometers dat ze afleggen. Door te kijken kijken kunnen we levens redden."

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters

Het voorjaar is de periode waarin heel wat motorrijders zich opnieuw op de weg begeven. Zowel voor automobilisten als voor motorrijders is het dan dubbel uitkijken om ongevallen te vermijden. Door hun smalle profiel vallen motorrijders immers minder goed op in het verkeer en laten autobestuurders zich vaak verrassen door een motorrijder die “plots” opduikt. In meer dan de helft van alle letselongevallen met motorrijders gaat het om een botsing met een personenwagen, zo blijkt uit de Vlaamse ongevallencijfers. Opvallend vaak gaat het om automobilisten die een maneuver uitvoeren en de motorrijder niet of te laat opmerken.

1 op de 3 Vlaamse autobestuurders (32%) geeft aan dat ze recent verrast zijn geweest door een motorrijder, zo blijkt uit een nieuwe bevraging van de VSV. 87% van de automobilisten meent dat motorrijders kwetsbaar zijn in het dagelijkse verkeer, 73% vindt het daarom belangrijk om extra aandachtig te zijn voor hen. Twee keer kijken – “kijken kijken” – alvorens een maneuver uit te voeren is een uitstekende manier om motorrijders beter op te merken en zo ongevallen te voorkomen. Ongeveer 9 op de 10 autobestuurders geloven in het nut (88%) en de toepasbaarheid (92%) van “kijken kijken”. 73% beweert dit bijna elke rit te doen, daarbij gaat het vooral om veertigplussers (80%). Opvallend: jongere automobilisten geven aan dat twee keer kijken voor hen een extra inspanning vergt (60% bij de 18-29-jarigen, tegenover 47% bij de 40-plussers) en dat ze het wel eens vergeten (28% bij de 18-29-jarigen, tegenover 19% bij de 40-plussers) (1).

“Hoewel veel automobilisten al aangeven extra aandachtig te zijn voor motorrijders, willen we bij het begin van het motorseizoen iedereen eraan herinneren om goed uit te kijken. Door heel eenvoudig twee keer te kijken kan je een motorrijder sneller opmerken en zo ongevallen voorkomen”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters. “Dat is belangrijk, want motorrijders zijn erg kwetsbaar. Ze hebben geen beschermende carrosserie en lopen daardoor een hoog risico op zware verwondingen bij een aanrijding. Vorig jaar lieten 33 motorrijders het leven op Vlaamse wegen, dat is onevenredig veel als je rekening houdt met het beperkte aantal kilometers dat ze afleggen. Door te kijken kijken kunnen we levens redden”, aldus minister Peeters.

De VSV start daarom een affichecampagne langs de Vlaamse hoofdwegen. Op zeven verschillende affiches zien we telkens een motorrijder in het gezelschap van een vriend, partner of familielid die automobilisten aanspoort om te “kijken kijken om elke motorrijder te zien”. VSV-onderzoek wijst uit dat 71% van de Vlaamse autobestuurders bezorgd is over zijn of haar partner wanneer die met de motor rijdt, 47% is bezorgd over familieleden die met de motor rijden (2). Dat elke motorrijder wel iemands vriend, partner of familielid is, is de beste reden om dubbel uit te kijken en ongevallen te vermijden.

De affiches worden ondersteund door redactionele samenwerkingen met verschillende radiozenders, advertenties op tankpistolen, een video die onder meer verspreid wordt via sociale media en een uitgebreide digitale campagne.

Voor motorrijders heeft de VSV onder de noemer Ready to Ride een uitgebreid aanbod van trainingen defensief motorrijden. Voor wie in groep rijdt, zijn er sinds kort ook opleidingen tot erkend VSV-wegkapitein. Meer info hierover vind je op www.readytoride.be.

Alle campagnemateriaal is beschikbaar op www.beloofd.be, meer achtergrond over de campagne vind je op www.veiligverkeer.be.