Nieuwe verkeersregels? Nieuwe quiz!

In mei en juli dit jaar werden er heel wat nieuwe verkeersregels van kracht, onder meer rond kwetsbare weggebruikers. De Grote Verkeersquiz biedt de ideale gelegenheid om op een speelse en laagdrempelige manier je kennis over de nieuwste reglementering bij te schaven en meer te leren over veilig verkeer. Met meer dan 180.000 unieke deelnemers vorig jaar is het duidelijk dat de VSV met de online wedstrijd een steeds groter publiek weet aan te spreken. Uit de resultaten van vorige editie bleek trouwens nog maar eens dat de verkeerskennis van de gemiddelde Vlaming een stuk beter kan: gemiddeld werden slechts 57% van de vragen over algemene verkeersregels correct beantwoord, al ging de kennis van regels voor voetgangers en fietsers er wel op vooruit in vergelijking met het voorgaande jaar (van 57% in 2017 naar 68% in 2018).

Werner De Dobbeleer, woordvoerder van de VSV: “Iedereen levenslang iets laten bijleren over verkeersveiligheid, dat is onze bedoeling. De Grote Verkeersquiz is daarvoor het ideale instrument, een leuke en laagdrempelige manier om jezelf als weggebruiker eens op de proef te stellen.”

Hoe meespelen?

Deelnemen aan De Grote Verkeersquiz is heel eenvoudig: nog tot en met donderdag 31 oktober kan je online je kans wagen op www.degroteverkeersquiz.be. De quiz telt 15 meerkeuzevragen over verkeer en mobiliteit, voor ieder correct antwoord krijg je 1 punt. Wie minstens 11 op 15 haalt, maakt kans op een mooie prijs. Deelnemers mogen zo vaak opnieuw spelen als ze willen, maar krijgen steeds andere vragen.

De hoofdprijs is een reischeque ter waarde van 1000 euro. Daarnaast maken deelnemers kans op onder andere elektrische steps geschonken door DATS 24, Bongobonnen, cadeaubons en Kinepolis-duotickets.

Campagne

Om de quiz te promoten, loopt er een campagne die weggebruikers aanzet om ook eens stil te staan bij het verkeer in plaats van in het verkeer. Veel mensen zijn er immers van overtuigd dat ze de meeste verkeersregels wel kennen, maar beginnen vaak te twijfelen van zodra ze een specifieke vraag voorgelegd krijgen. De campagne speelt daarop in met vragen zoals “Wacht eens even! Hoe snel mag je rijden met een elektrische step?” of “Mag je autorijden in een fietsstraat?” en loopt de hele maand oktober via wegaffiches, krantenadvertenties en op sociale media.

Bedrijven quizzen mee

Ongeveer 1 op de 10 arbeidsongevallen gebeurt in het verkeer, bij de dodelijke arbeidsongevallen loopt dit op tot meer dan 4 op de 10. Werknemers bewust maken van het belang van veilig verkeersgedrag kan dus alleen maar voordelen opleveren. Voor het zesde jaar op rij kunnen bedrijven de quiz via een gepersonaliseerde webpagina aanbieden aan hun medewerkers en zo de verkeerskennis van hun personeel opfrissen.

Vorig jaar gingen 341 bedrijven de uitdaging aan, samen goed voor meer dan 15.000 werknemers. Na afloop ontvangt elk bedrijf een volledig overzicht met het aantal deelnemers, het gemiddelde van alle resultaten, de vragen die het vaakst goed of fout werden beantwoord en de namen van de beste deelnemers. De werknemers maken kans op dezelfde prijzen als in de algemene quiz. Daarnaast kunnen ook de bedrijven in de prijzen vallen en onder andere sensibilisatieworkshops met virtualrealitybrillen, een tuimelwagen of een VR-mobiel winnen.

Voor de gamers: De Grote Verkeersleague

Met dit nieuwe broertje van De Grote Verkeersquiz wil de VSV de doelgroep van de gamers bereiken, een groeiend doelpubliek met mensen van alle leeftijden. De VSV werkt hiervoor samen met Game Mania en Ubisoft. De vragen in De Grote Verkeersleague zijn dezelfde als in De Grote Verkeersquiz, maar de website zit in een gamingkleedje en de online promotiecampagne is specifiek gericht op gamers. Deelnemers aan De Grote Verkeersleague maken kans op een van de vele gaminggerelateerde prijzen zoals een gaminglaptop (hoofdprijs), een VR-bril, monitors, gamestoelen, headsets enzovoort.

Samenwerking met Wallonië

Dankzij de samenwerking met het Waalse verkeersveiligheidsagentschap AWSR (Agence Wallonne pour la Sécurité Routière) is De Grote Verkeersquiz ook beschikbaar in het Frans op www.quizdelaroute.be, een pluspunt voor bedrijven die ook vestigingen hebben in de andere gewesten.

Meer info: www.degroteverkeersquiz.be