Omwille van de coronamaatregelen kon de Mobibus – oorspronkelijk bedoeld voor leerlingen uit het reguliere secundair onderwijs – vorig schooljaar niet uitrijden. Daarvan maakte de VSV gebruik om het project te heroriënteren. Aangezien er vanuit het buitengewoon onderwijs heel wat vraag was naar een specifiek initiatief om de verkeerslessen te ondersteunen, besliste de VSV om de Mobibus volledig af te stemmen op leerlingen uit deze doelgroep.

 

Het buitengewoon onderwijs biedt aangepast onderwijs en deskundige begeleiding op maat aan kinderen die specifieke zorg nodig hebben door een beperking. In de vernieuwde Mobibus kunnen de leerlingen op een praktische en ervaringsgerichte manier aan de slag rond drie thema’s: dode hoek, gedrag en attitude in het verkeer, en zichtbaarheid. Iedere module blijft zo dicht mogelijk bij de leefwereld en ervaringen van de leerlingen zelf, om de inhoud zo aansprekend en duidelijk mogelijk te maken. De VSV houdt ook rekening met de specifieke behoeften van de doelgroep, bijvoorbeeld door zoveel mogelijk onnodige prikkels te vermijden.

 

Voor leerlingen uit het buitengewoon onderwijs is het bovendien vaak moeilijker om zelfstandig ervaring op te doen in het verkeer. Vaak worden zij onder begeleiding of met georganiseerd vervoer naar school gebracht. Hiermee heeft de VSV rekening gehouden in de educatieve aanpak: we kunnen niet uitgaan van dezelfde ervaring die ‘reguliere jongeren’ wel opdoen. 

 

Intuïtieve technologie ondersteunt het leerproces. Zo spelen de leerlingen bijvoorbeeld via tablets en een groot scherm een interactieve quiz. Om de aanpak voor de vernieuwde Mobibus te ontwikkelen werkte de VSV nauw samen met enkele leerkrachten uit de klaspraktijk. Zij zijn immers de experten en weten als geen ander welke doelen realistisch en haalbaar zijn voor hun doelgroep.

 

Om zoveel mogelijk individuele aandacht en begeleiding te kunnen geven, werkt de VSV per dagdeel in kleine groepen van maximum 15 leerlingen. Een waardevolle, goed begeleide ervaring met veel persoonlijke aandacht is voor leerlingen uit het buitengewoon onderwijs erg belangrijk. In 2022 hoopt de VSV uit te komen op ongeveer 2700 deelnemende leerlingen uit deze nieuwe doelgroep.

 

De leerlingen van het Revalidatiecentrum Pulderbos in Zandhoven konden als eersten kennismaken met de vernieuwde Mobibus. Jill van de Ven, directeur Onderwijs: “Alle kinderen hebben recht op onderwijs, dus ook de kinderen die revalideren. In zeer nauwe samenwerking met het behandelteam van het revalidatiecentrum zetten we sterk in op een aanpak op maat van elk kind. Met de vernieuwde Mobibus kunnen we die aanpak ook doortrekken naar de lessen verkeerseducatie, een groot pluspunt voor onze doelgroep.”

 

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters: “Verkeerseducatie is belangrijk voor alle verkeersdeelnemers, zeker ook voor de kwetsbare kinderen en jongeren uit het buitengewoon onderwijs. Een project als de Mobibus komt daaraan tegemoet. Maar daarnaast mogen we niet vergeten dat de veiligheid van de meest kwetsbaren in de eerste plaats afhangt van het gedrag van de anderen. Als bestuurder je snelheid aanpassen, je aandacht bij het verkeer houden en nooit onder invloed rijden zijn drie belangrijke basisregels om de meest kwetsbaren te beschermen.”

Meer informatie: www.mobibus.be