De gemiddelde Vlaming kijkt dagelijks meer dan drie uur naar het scherm van zijn smartphone, zo blijkt uit het recentste Digimeter-onderzoek van Imec. Die digibesitas heeft ook gevolgen in het verkeer: volgens een nieuwe bevraging van de VSV geven meer dan 8 op de 10 automobilisten aan wel eens de gsm te bedienen tijdens het rijden. Bij personen die het toestel los in de wagen hebben liggen, gaat het om 84%; wanneer de smartphone verbonden is met de auto of in een carkit zit, verklaart 80% het toestel te hanteren. (1)

 

Bij de frequente gebruikers - personen die minstens de helft van de ritten de smartphone bezigen - zegt 26% dat ze hun toestel wel eens gebruiken uit verveling; 20% zegt dat van hen wordt verwacht dat ze tijdens het rijden binnenlopende oproepen beantwoorden. Opvallend: 1 op de 5 frequente gebruikers (21%) vindt zichzelf in staat om veilig te rijden terwijl ze af en toe de smartphone checken als de verkeerssituatie dat toelaat. Bij de minder frequente gebruikers is slechts 9% die mening toegedaan. Positief is dat meer dan 1 op de 3 (37%) van alle bestuurders die de smartphone gebruiken, verklaart zijn gebruik te willen verminderen. Nog eens een kwart (26%) zegt dit “misschien” te willen doen.

 

“Afleiding is en blijft een belangrijk probleem in het verkeer. In 2020 werden er in Vlaanderen 62.645 verkeersinbreuken voor gsm-gebruik achter het stuur vastgesteld. De cijfers van 2021 zien er ook niet al te rooskleuring uit met 40.258 verkeersinbreuken voor de eerste helft van dat jaar. (2) Sensibilisering rond dit topic blijft dan ook nodig. Via de nieuwe campagne vragen we aan bestuurders om te  focussen op de weg en niet op hun gsm-toestel. Zélfs als dat betekent dat ze daardoor even onbereikbaar zijn. Geen enkele oproep, melding of bericht is immers zo belangrijk dat ze een ongeval waard is”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. 

 

Campagne: “Negeer je lief/je vrienden/je baas”

Van 2 tot 29 mei roepen opvallende affiches langs de Vlaamse hoofdwegen bestuurders op om hun lief, baas of vrienden te negeren, meer bepaald wanneer die hen tijdens het rijden berichten of meldingen sturen. In combinatie met de affiches lopen er radiospotjes op MNM, Joe, Willly, Q-Music, Top Radio, Radio 1, en Studio Brussel. De campagne wordt verder ondersteund door berichten op sociale media en via influencers. Speciaal voor bedrijven is er een extra campagneluik met aangepast campagnemateriaal en tips voor werkgevers en werknemers.

    

Nieuwe regels sinds maart

Sinds 3 maart gelden er strengere regels voor wie zijn gsm, smartphone of andere mobiele apparatuur achter het stuur wil gebruiken. Voortaan mag je je toestel enkel bezigen als het in een geschikte houder zit. Concreet betekent het dat je als bestuurder je smartphone niet meer mag gebruiken terwijl het toestel los op je schoot, op de middenconsole of op de passagierszetel ligt. Hetzelfde geldt voor andere mobiele apparatuur met een scherm, zoals gps-toestellen of mediaspelers. 

 

Voor wie zich niet aan de nieuwe regels houdt, gelden strengere straffen: ongeoorloofd gebruik van mobiele apparatuur tijdens het rijden is voortaan een overtreding van de derde graad. Wie wordt betrapt, riskeert een onmiddellijke inning van 174 euro plus administratieve kosten. Bij dagvaarding voor de politierechtbank kan de rechter boetes opleggen van 240 tot 4000 euro, en ook een verval van het recht tot sturen behoort tot de mogelijkheden. Overtreders die sinds minder dan twee jaar een rijbewijs B hebben en vast verblijven in België, moeten minstens het theorie- of praktijkexamen opnieuw afleggen alvorens ze opnieuw mogen rijden. Bij herhaling gelden nog strengere straffen.

Meer informatie en campagnemateriaal: www.veiligverkeer.be. 

(1)     Online panelbevraging bij 600 autobestuurders (18-54 jaar) die in Vlaanderen wonen, uitgevoerd door Ipsos van 28 februari tot 8 maar 2022 in opdracht van de VSV.

(2)     Federale politie/DGR/DRI -BIPOL 2021